STATUT NASZEGO PRZEDSZKOLA
Statut Przedszkola Samorządowego Nr 6 z Oddziałem Żłobkowym w Skawinie.
Dodane: 29.09.2014
REGULAMIN NASZEGO PRZEDSZKOLA
REGULAMIN PRZEDSZKOLA SAMORZĄDOWEGO NR 6W SKAWINIEPrzedszkole jest placówką publiczną, prowadzoną
przez Urząd Miasta i Gminy Skawina Wydział Edukacji Zdrowia i Kultury. PRZEDSZKOLE Realizuje cele i zadania określone w Ustawie o systemie oświaty oraz przepisach wydanych na jej podstawie, a w szczególności: 1. Przedszkole jest samodzielną placówką dla dzieci od 3 do 6 lat, czynną przez dziesięć miesięcy w roku. 2. Przedszkole jest czynne od 6.00 – 16.30, w soboty przedszkole jest nieczynne.3. Do przedszkola przyjmowane są dzieci na podstawie „kart zgłoszeń” po zakwalifikowaniu przez Dyrektora lub Komisję Rekrutacyjną. 4. Przedszkole wspomaga rodzinę w wychowaniu dziecka i przygotowaniu go do szkoły. 5. Przedszkole organizuje opiekę nad dziećmi w atmosferze akceptacji i bezpieczeństwa ze szczególnym uwzględnieniem dzieci niepełnosprawnych. 6. Przedszkole wspomaga i ukierunkowuje wszechstronny rozwój dziecka w kontaktach ze środowiskiem społeczno – kulturowym i przyrodniczym. 7. Przedszkole umożliwia dzieciom podtrzymywanie poczucia tożsamości narodowej, religijnej oraz wprowadzanie dzieci w świat wartości uniwersalnych. WYCHOWANKOWIE 1. Dziecko w przedszkolu ma wszystkie prawa wynikające z Konwencji Praw Dziecka, a w szczególności do: a/ właściwie zorganizowanego procesu opiekuńczego, wychowawczego i dydaktycznego – zgodnie z zasadami higieny pracy umysłowej, b/ szacunku dla wszystkich jego potrzeb, życzliwego i podmiotowego traktowania, c/ ochrony przed wszelkimi formami wyrażania przemocy fizycznej bądź psychicznej, d/ poszanowania jego godności osobistej, e/ poszanowania własności, f/ opieki i ochrony, g/ partnerskiej rozmowy na każdy temat, h/ akceptacji jego osoby. 2. Dziecko chore nie może być przyprowadzane, w wypadku choroby zakaźnej w domu rodzinnym należy również zatrzymać dziecko w domu. 3. Dziecko ma możliwość uczestniczenia w odpłatnych
zajęciach dodatkowych. RODZICE 1. Rodzice i nauczyciele zobowiązani są współdziałać ze sobą w celu skutecznego oddziaływania wychowawczego na dziecko i określenia drogi jego indywidualnego rozwoju. 2. Podstawowe obowiązki rodziców to: a/ przestrzeganie postanowień statutu,b/ zaopatrzenie dziecka w niezbędne przedmioty, przybory i pomoce, c/ respektowanie uchwał Rady Pedagogicznej i Rady Przedszkola, d/ przyprowadzanie i odbieranie dziecka z przedszkola osobiście lub przez upoważnioną przez rodziców osobę zapewniającą dziecku pełne bezpieczeństwo, e/ terminowe uiszczanie odpłatności za pobyt dziecka w przedszkolu f/ informowanie o przyczynach nieobecności dziecka w przedszkolu, niezwłoczne zawiadamianie o zatruciach pokarmowych i chorobach zakaźnych. 3. Rodzice mają prawo do: a/ zapoznania się z programem oraz zadaniami wynikającymi z planu rozwoju przedszkola i planów pracy w danym oddziale, b/ uzyskiwania na bieżąco rzetelnej informacji na temat swojego dziecka, c/ uzyskiwania porad i wskazówek od nauczycieli, specjalistów w rozpoznawaniu przyczyn trudności wychowawczych oraz doborze metod udzielania dziecku pomocy, d/ wyrażania i przekazywania nauczycielowi oraz dyrektorowi wniosków z obserwacji pracy przedszkola celem podnoszenia poziomu jakości.
Dodane: 21.06.2014
PROCEDURA POSTĘPOWANIA Z DZIECKIEM NIE ODEBRANYM Z PRZEDSZKOLA
PROCEDURA POSTĘPOWANIA Z DZIECKIEM NIE ODEBRANYM Z PRZEDSZKOLA NR 6 W
SKAWINIE Za dziecko nie odebrane z Przedszkola uważa się dziecko: 1. Nie odebrane przez rodziców – prawnych opiekunów lub osobę upoważnioną do odbioru w godzinach pracy przedszkola do godz. 16.30 2. Po które stawiła się osoba nieupoważniona do odbioru 3. Po które stawił się rodzic – prawny opiekun lub osoba upoważniona do odbioru będąca pod wpływem alkoholu, której nie wydano dziecka ze względu na jego bezpieczeństwo. W momencie stwierdzenia obecności dziecka w przedszkolu po godzinie 16.30, podejmowane są następujące działania:
W nagłych losowych przypadkach gdy rodzic – prawny opiekun nie jest w stanie odebrać dziecka z przedszkola do godziny 16.30, rodzic ma obowiązek powiadomić nauczycielkę przedszkola o powstałej trudności, ustalić sposób najszybszego odebrania dziecka z placówki oraz niezwłocznie podjąć działania w celu odbioru dziecka przez osobę do tego upoważnioną.
Dodane: 20.06.2014
PROCEDURA PRZYPROWADZANIA I ODBIORU DZIECKA Z PRZEDSZKOLA
PROCEDURA PRZYPROWADZANIA I ODBIORU DZIECKA Z PRZEDSZKOLA SAMORZĄDOWEGO NR 6 W SKAWINIE 1. Do przedszkola dzieci przyprowadzane są w godz. od 6.00 – 8.30. 2. W godz. od 6.00 – 9.00 drzwi przedszkola są otwarte, natomiast od 9.00 – 14.00 drzwi przedszkola są zamknięte na klucz ( w tym czasie można wejść na teren przedszkola posługując się dzwonkiem) 3. Dziecko przyprowadzane jest do przedszkola przez rodziców lub prawnych opiekunów. 4. Rodzic ma obowiązek rozebrać dziecko i zaprowadzić osobiście na salę zabaw przekazując dziecko nauczycielce. 5. Nauczyciel odpowiada za dziecko od momentu przekazania go przez rodzica nauczycielce. 6. Dzieci odbierane są z przedszkola godz. 14.30 – 16.30. 7. Rodzic winien jest przyjść po dziecko do 16.20, tak aby dziecko miało czas na posprzątanie zabawek na sali i ubranie się. 8. Rodzic przychodzący po dziecko może sam odebrać dziecko prosząc osobiście dziecko z sali lub przez domofon. 9. W przypadku nie odebrania dziecka z przedszkola do godz. 16.30 – nauczyciel wdraża odrębną „Procedurę na wypadek nie odebrania dziecka z przedszkola”.
UWAGA ! 1. ZABRANIA SIĘ ODSYŁANIA DZIECKA DO PRZEDSZKOLA SPOD BRAMKI. 2. W OKRESIE WIOSENNO-LETNIM W CZASIE PRZEBYWANIA DZIECI W OGRODZIE RODZIC OSOBIŚCIE ODBIERA DZIECKO Z OGRODU PRZEDSZKOLNEGO. Dodane: 20.06.2014
PROCEDURY SPRAWOWANIA OPIEKI NAD DZIEĆMI
PROCEDURY SPRAWOWANIA OPIEKI NAD DZIEĆMI POD WZGLĘDEM BEZPIECZEŃSTWA 1. Przedszkole
Samorządowe Nr 6 w Skawinie sprawuje funkcję opiekuńczą nad dziećmi w godz.
6.00 - 16.30. 2. Za bezpieczeństwo dzieci odpowiada nauczyciel, któremu powierzono opiekę nad tymi dziećmi. Zasady bezpieczeństwa w sali zabaw 1. Nauczyciel zobowiązany jest do ustalenie wspólnie z dziećmi i wdrożenia do codziennego stosowania, reguł dotyczących zachowania w grupie. 2. Nauczyciel zwraca uwagę na to, czy dziecko ma odpowiednio złożone obuwie i czy jest ubrany odpowiednio do temperatury na sali. 3. Nauczyciel czuwa nad tym, aby dzieci poruszały się spokojnie – nie biegały. 4. W czasie dowolnych zabaw na sali, nauczyciel zwraca uwagę na sposób korzystania przez dziecko z zabawek, przyborów plastycznych oraz na wzajemne relacje pomiędzy dziećmi. Nie dopuszcza do konstruowania zabawek typu: pistolety, miecze, szable itp. 5. Zabrania się dzieciom kopania, gryzienia, szczypania, plucia, podkładania nóg itp. W razie zaistnienia niebezpiecznej sytuacji, nauczyciel natychmiast reaguje: prowadzi rozmowę wyjaśniającą z dzieckiem, tłumaczy konsekwencje takiego zachowania i czuwa, aby dana sytuacja nie powtórzyła się. 6. W sytuacji gdy dojdzie do niefortunnego wypadku, nauczyciel wykorzystuje apteczkę przedszkolną, udziela pierwszej pomocy dziecku. W razie poważniejszego wypadku, nauczyciel powiadamia dyrektora, rodziców i wspólnie podejmują dalsze działania. 7. Obowiązkiem nauczyciela jest usunąć wszelkie przedmioty zagrażające bezpieczeństwu dzieci (uszkodzone zabawki, drobne przedmioty, nasionka, szpilki, patyczki itp.) Każdą zagrażającą zdrowiu i bezpieczeństwu dziecka sytuację, nauczyciel zgłasza konserwatorowi w celu usunięcia zagrożenia. 8. W przypadku przeprowadzenia przez nauczyciela eksperymentu – nauczyciel wspólnie z woźną oddziałową dba o bezpieczeństwo, przewidując ewentualne sytuacje niebezpieczne. 9. Podczas zajęć plastycznych, po zapoznaniu dzieci z bezpiecznym posługiwaniem się przyborami i materiałem plastycznym, nauczyciel czuwa nad ich bezpieczeństwem. Nauczyciel szczególne uczula dzieci aby nie wkładały drobnych, małych przedmiotów do ust, nosa, ucha. 10. W czasie zajęć gimnastyczno-ruchowych, nauczyciel ciągle przypomina o bezpiecznym korzystaniu z przyborów gimnastycznych. 11. Podczas muzykowania na instrumentach perkusyjnych nauczyciel zwraca szczególną uwagę na posługiwanie się: pałeczkami, trójkątami, talerzami itp. 12. Każdorazowe wyjście z sali do toalety, szatni, dziecko zgłasza nauczycielce, która kontroluje powrót dziecka. W przypadku dzieci młodszych do toalety z dzieckiem wychodzi woźna. 13. W przypadku chwilowego opuszczenia przez nauczycielkę grupy (np. wyjście do toalety, ważny telefon), zobowiązuję się woźną oddziałową do zapewnienia opieki i bezpieczeństwa nad dziećmi w tym czasie. Zasady bezpieczeństwa w łazience 1. Korzystamy z łazienki pod kontrola dorosłego.2. Dbamy o estetyczne i kulturalne zachowanie się w trakcie korzystania z łazienki:
3. Każdorazowe wyjście z sali do toalety dziecko zgłasza nauczycielce, która kontroluje powrót dziecka. 4. W przypadku dzieci młodszych do toalety z dzieckiem wychodzi woźna oddziałowa. 5. W czasie zabiegów higienicznych, nauczyciel zobowiązuje woźna oddziałową do pomocy dzieciom. 6. Dostosowujemy się do umów wspólnie zawartych, dotyczących korzystania z łazienki. 7. Zachowujemy ciszę i spokój w łazience (nie skaczemy, nie popychamy się, nie zabieramy ze sobą zabawek) w trosce o siebie i innych. 8. Zgłaszamy wszelkie wady i usterki zaistniałe w trakcie użytkowania łazienki. Zasady bezpieczeństwa w jadalni (przy stole) 1. Siadamy do posiłków po umyciu rąk 2. Estetycznie nakrywamy do stołu 3. Przestrzegamy estetyki spożywania posiłków – kulturalnie, cicho. 4. Poprawnie posługujemy się sztućcami, zachowujemy bezpieczeństwo, ostrożnie i zgodnie z ich przeznaczeniem. 5. Przy każdorazowym zajęciu przez dziecko miejsca przy stoliku, nauczyciel przestrzega przed huśtaniem się na krzesełkach, szturchaniem się , kopaniem. 6. Po skończonym posiłku, pracy przy stole zasuwamy krzesełko. 7. Podczas sytuacji awaryjnej np. wylanie czegoś – zgłaszamy fakt woźnej oddziałowej, nauczycielce. Zasady bezpieczeństwa w ogrodzie przedszkolnym Przed wyjściem pierwszej grupy dzieci w danym dniu do ogrodu powinien on być przeglądnięty przez oddziałową tej grupy. Wszelkie usterki powinny być zabezpieczone i zgłoszone dyrektorowi oraz nauczycielce. Niebezpieczne śmieci powinny być uprzątnięte. W ciągu roku za ład i stan techniczny ogrodu i sprzętu odpowiada konserwator oraz dozorca nocny. W ogrodzie dzieci przebywają pod opieką nauczyciela, opiekunki. 1. W ogrodzie dzieci przebywają pod opieką nauczyciela, opiekunki. 2. Używamy przyrządów i sprzętu zgodnie z jego przeznaczeniem.
3. Dbamy o bezpieczeństwo swoje i innych podczas wszelkich zabaw w ogrodzie. 4. Odpoczywamy na ławeczkach lub deskach wokół piaskownicy. 5. Dobieramy odpowiednie zabawki do zabaw w ogrodzie. 6. Podczas gry w piłkę staramy się nie kopać jej zbyt wysoko, aby nie wypadła poza ogrodzenie. 7. Dbamy o kwiaty, krzewy i drzewa. Nie łamiemy gałęzi, nie zrywamy kwiatów. 8. Załatwiamy swoje potrzeby tylko w ubikacji. 9. Zgłaszamy nauczycielkom, opiekunkom zauważone uszkodzenia. 10. Zgłaszamy nauczycielkom, opiekunkom wszelkie kontuzje. Zasady bezpieczeństwa na spacerze 1. Przed każdym wyjściem na spacer nauczyciel przypomina zasady bezpiecznego poruszania się po ulicy, w parku itp. 2. Zabrania się wyjścia na spacer poza budynek przedszkolny w czasie silnego deszczu i wiatru, obfitych opadów śniegu, dużego mrozu (powyżej -5oC). W czasie upałów chronimy się przed słońcem w miejscach zacienionych. Nauczyciel czuwa nad załatwieniem potrzeb fizjologicznych dzieci przed wyjściem. 3. W szatni nauczyciel i woźna oddziałowa udzielają pomocy dzieciom w prawidłowym ubraniu się dostosowanym do warunków atmosferycznych. 4. W szatni nauczyciel ustawia dzieci w pary i tak wychodzą z budynku przedszkola. 5. Podczas spaceru nauczyciel woźna mają obowiązek sprawdzania prawidłowego stanu obuwia dzieci. 6. Podczas spaceru nauczyciel posiada przy sobie apteczkę z podstawowym wyposażeniem ( plaster, gaza, woda utleniona), w razie potrzeby udzielenia pierwszej pomocy dziecku. 7. W przypadku poważniejszego wypadku, uniemożliwiającego kontynuowanie spaceru lub wycieczki nauczyciel niezwłocznie wraca z grupą do przedszkola i podejmuje stosowne decyzje po konsultacji z dyrektorem (powiadomienie rodziców, pogotowia, lub sprowadzenie na miejsce lekarza). Dodane: 20.06.2014
REGULAMIN SKŁADANIA SKARG I WNIOSKÓW
REGULAMIN SKŁADANIA SKARG I WNIOSKÓWw Przedszkolu Samorządowym Nr 6 w Skawinie
Skargi i wnioski mogą być wnoszone w sposób ustny lub pisemny, podlegają one rozpatrzeniu i załatwieniu w następującym trybie:
Na podstawie art. 226 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 – kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. nr 5, poz. 46) Rozdział I Zasady i tryb przyjmowania skarg i wniosków § 1. Skargi i wnioski przyjmuje dyrektor przedszkola w godzinach pracy przedszkola. § 2. Skargi i wnioski mogą być
wnoszone pisemnie, telegraficznie lub za pomocą telefaksu, poczty
elektronicznej, a także ustnie do protokołu. § 3. 1. W razie zgłoszenia skargi lub wniosku ustnie, przyjmujący zgłoszenia sporządza protokół, który podpisują – wnoszący skargę lub wniosek i przyjmujący zgłoszenie. 2. W protokole zamieszcza się datę przyjęcia skargi lub wniosku, imię i nazwisko i adres zgłaszającego oraz zwięzły opis treści sprawy. § 4. Przyjmujący skargi i wnioski potwierdza złożenie skargi lub wniosku, jeżeli zażąda tego wnoszący. § 5. Skargi i wnioski są rejestrowane w rejestrze skarg i wniosków znajdującym się w przedszkolu. Rozdział II Rozpatrywanie skarg i wniosków. § 6. 1. Skargi i wnioski anonimowe pozostawia się bez rozpoznania. 2. Jeżeli z treści skargi lub wniosku nie można należycie ustalić ich przedmiotu, wzywa się wnoszącego skargę lub wniosek do złożenia, w terminie 7 dni od dnia otrzymania wezwania, wyjaśnienia lub uzupełnienia, z pouczeniem, że nie usunięcie tych braków spowoduje pozostawienie skargi lub wniosku bez rozpoznania.
§ 7. Jeżeli rozpoznanie skargi lub wniosku wymaga
uprzedniego zbadania i wyjaśnienia sprawy, dyrekcja przedszkola zbiera
niezbędne materiały. W tym celu może zwrócić się do innych
organów o przekazanie niezbędnych materiałów i wyjaśnień.
§ 8. Jeżeli
skarga lub wniosek dotyczy kilku spraw podlegających rozpoznaniu przez różne
organy, dyrekcja przedszkola rozpatruje sprawy należące do niej, a pozostałe
przekazuje niezwłocznie nie później niż w terminie 7 dni, właściwym organom,
przesyłając odpis skargi lub wniosku i zawiadamia o tym równocześnie wnosząc
skargę lub wniosek. § 9. Skarga dotycząca określonej osoby nie może być
przekazana do rozpatrzenia tej osobie ani osobie wobec której pozostaje ona w
stosunku nadrzędności służbowej. § 10. Po rozpatrzeniu skargi lub wniosku według
ustalonej procedury należy wydać zalecenia lub podjąć inne stosowne środki w
celu usunięcia stwierdzonych uchybień oraz przyczyn jej powstawania. § 11. O sposobie załatwienia skargi lub wniosku należy pisemnie zawiadomić osobę wnoszącą skargę lub wniosek. Rozdział III Procedura rozpatrywania skarg i wniosków. § 12. Skargę należy załatwić bez zwłoki, w terminie nie dłuższym niż jeden miesiąc. § 13.1. Po wpłynięciu skargi lub wniosku i zarejestrowaniu w rejestrze skarg należy zanalizować jej treść i zaplanować sposób postępowania wyjaśniającego. § 13.2. Przeprowadzić zaplanowane działania i czynności. § 13.3. Ustalić stan faktyczny, stan prawny oraz zasadność zarzutów. § 13.4. Ustalić przyczyny zaistniałej sytuacji. § 13.5. Sporządzić odpowiednią dokumentację: a) oryginał skargi b) imię, nazwisko i stanowisko służbowe osoby rozpatrującej skargę lub wniosek c) notatka służbowa o sposobie załatwienia sprawy, zawierająca wyczerpującą informację dotyczącą zarzutów d) materiały pomocnicze e) faktyczne i prawne uzasadnienie jeśli skarga została uznana za bezzasadną f) odpowiedź do osoby, która złożyła skargę lub wniosek o sposobie załatwienia skargi lub wniosku. Dodane: 20.06.2014
|