.:: Przedszkole   -   Logopedia
BAJKA LOGOPEDYCZNA

WIOSNA WIEWIÓRKI WANDY


         W  Wiklinowym Lesie zapanowała wiosna. Zielone listki pojawiły się na drzewach a z ziemi zaczęły wyrastać  piękne kwiaty i młodziutka zielona trawa. Zwierzęta zaczęły budzić się z zimowego snu. Wiewiórka Wanda też się obudziła, otwarła powoli oczy, ziewnęła szeroko i przeciągnęła się.  Pomyślała – spałam bardzo długo, może warto się trochę rozruszać zanim zacznę znów skakać po drzewach. Jak pomyślała tak zrobiła! A może poćwiczysz razem z wiewiórką?

 

Skaczemy na jednej nodze (na prawej, na lewej).

Próbujemy stać na jednej nodze (na prawej, na lewej).

Dotykamy prawą ręką lewego ucha a następnie lewą ręką prawego ucha.

Stajemy na lewej nodze, prawe kolano podnosimy do góry i uderzamy o udo 5 x prawą dłonią, 5x lewą dłonią.

Stajemy na prawej nodze, lewe kolano podnosimy do góry i uderzamy o udo 5 x lewą dłonią, 5x prawą dłonią.

 

Po tych ćwiczeniach wiewiórka pomyślała – a może jeszcze rozruszam swoją buzię... Ona też całą zimę spała.

 

Robimy językiem "konika".

Posyłamy 10 całusków.

Robimy językiem 10 kropek na suficie w buzi (na podniebieniu, blisko siekaczy).

 

Wiewiórka była tak zadowolona z siebie, że postanowiła zaśpiewać. Nie mogła przypomnieć sobie słów żadnej piosenki więc zaśpiewała aaa aaa itd. (śpiewamy na melodię "Wlazł kotek na płotek" lub inną znaną dziecku).

 

W tym czasie pod dziuplą wiewiórki Wandy zgromadzili się jej przyjaciele. Wszyscy byli bardzo szczęśliwi, że znów mogli się spotkać. Wanda usłyszała ich śmiech:

Niedźwiedź zaśmiał się głośno i nisko : ho ho ho

Lis szybko: ha ha ha.

Wilk powoli: he he he.

Sowa cicho i nisko: hu hu hu.

Mysz piskliwie: hi hi hi.

 

Wiewiórka dołączyła do nich i ....

 

Jak myślisz, co robiły zwierzęta? Jaką zabawę wymyśliły?

Dodane:   29.05.2020
Zagadki głsoki szumiące

Mieszka w zoo i ma długą szyję,

a wyskoa jest jak szafa!

Bo to zwierzę to..... (żyrafa).

 

Kto jeszcze mieszka w zoo?

 

 

 

Noszę domek na grzbiecie,

mieszkam tam,

wolno spaceruję,

choć cztery nogi mam. (żółw)

 

Kto jeszcze nosi swój domek na grzbiecie?

 

 

 

Mieszkała opodal krzaczka

ta słynna dziwaczka. (kaczka)

 

Czy kaczka jest dzikim zwierzęciem czy są też udomowione kaczki? Gdzie mieszkają?

Jakie jeszcze znasz zwierzęta mieszkające  na wsi?

 

 

 

Ma długi ogonek,

oczy jak paciorki,

gdy zobaczy kota,

ucieka do norki. (mysz)

 

A przed jakim zwierzęciem ucieka kot?

Jakie ogdłosy wydaje pies a jakie kot?

 

 

 

Wystarczy, że dojrzy

bociana z daleka -

przerywa kumkanie,

w podskokach ucieka. (żaba)

 

Jakie jeszce znasz zwierzęta, które potrafią skakać?

A jakie potrafią latać? Pływać?

 

 

 

  

Dodane:   25.05.2020
Wierszyki głoski syczące

SYKI

 

Syczy mama – ssss,

potem tata – ssss.

Czy potrafisz Ty?

Syczę sobie – ssss.

 

Syczy gąska – ssss.

I gąsięta – ssss.

Tata gąsior – ssss.

Teraz znowu Ty – ssss.

 

 

(wierszyk czyta osoba dorosła, dziecko przedłuża tylko głoskę "s" znajdującą się na końcach wersów;  w trakcie wymawiania "s"ząbki razem, buzia uśmiechnięta)

 

 

 

HOP SA

 

Sonia ma skakankę,

ma skakankę Anka.

Hop! Hop! Podskakuje

Wesoła skakanka.

 

 

 

PIESKI

 

Oto domek niski.

Stoją pod nim miski.

Pieski wodę piją,

potem miski myją.

 

 

 

 

 

 

 

 

WYLICZANKA

 

Hopsasa, hopsasa,

miała baba tygrysa!

Umyła do w błocie,

suszyła na płocie.

 

 

 

JACEK

 

Jacek zapomniał

zeszytu z zadaniem,

lecz nie zapomniał

słodyczy na drugie śniadanie.

 

 

 

PAN WINCENTY

 

Nasz dozorca, pan Wincenty

ważną pracą jest zajęty,

bo ulica zaraz z rana

musi być pozamiatana.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Wierszyki pochodzą z publikacji "Syczące wierszyki" I Michalak-Widery i K. Węsierskiej.

Dodane:   27.04.2020
Zabawy oddechowe


zdmuchiwanie kawałka papieru z gładkiej powierzchni,

zdmuchiwanie kawałka papieru za pomocą słomki z chropowatej powierzchni,

przenoszenie słomką styropianu,

dmuchanie przez słomkę na kulki styropianu umieszczone w kubeczku,

  dmuchanie na piórko, piłeczkę ping-pongową, waciki, kawałki papieru,

dmuchanie wacików ustawionych w szeregu – wyścigi samochodów,

dmuchanie na watki obiema dziurkami nosa, a następnie przytykanie na przemian jednej z dziurek nosa,

chuchanie na „zmarznięte ręce” oraz „gorącą zupę”,

wąchanie kwiatków, napojów,

dmuchanie na wiszące na sznurkach watki, piórka, kokardki,

dmuchanie na wiatraczek,

dmuchanie na zapaloną świeczkę tak, aby płomień nie zgasł, tylko wygiął się,

pompowanie baloników,

gwizdanie,

puszczanie baniek mydlanych,

dmuchanie do naczynia z wodą przez rurkę,

rozdmuchiwanie wacików

Dodane:   17.04.2020
zabawy logopedyczne

PROPOZYCJE ZABAW ROZWIJAJĄCYCH SŁOWNICTWO ORAZ

SŁUCH FONEMOWY

 

 

1. Jedzie pociąg naładowany na głoskę.... Dorosły i dziecko na zmianę podają głoskę oraz wymieniają rzeczy rozpoczynające się tą głoską np. Jedzie pociąg naładowany na głoskę sz: sznurkami, szablami, szopami, szynami, szynkami itd.

 

2. Co jest...? Podajemy cechę i staramy się wymyślić jak najwiecej rzeczy posiadających tą cechę np. Co jest czerwone? Jabłko, serce, kwiaty. Propozycje cech: czerwone, zielone, niebieskie, żółte, duże, małe, okrągłe, kwadratowe, wysokie, niskie, ciepłe, zimnę, mokre, suche itp.

 

3. Co chodzi/ jeździ/ lata/pełza/ piszczy/gwiżdże? - staramy się wymienić jak najwięcej przykładów.

 

4.Wymień 3 – podajemy 3 przykłady z danej kategorii np. Pojazdy, meble, rośliny, zwierzęta, owoce, warzywa, kształty, kolory, sporty, części ciała, dni tygodnia, miesiące, smaki lodów.

 

5.Klaśnij (podskocz) gdy usłyszysz nazwę owocu/warzywa/ imię dziewczynki/chłopca, rodzaj ubrania, jedzenia. Dorosły wymienia różne wyrazy. Dziecko klaszcze lub podskakuje gdy usłyszy słowo z podanej kategorii. Np. Podskocz gdy usłyszysz nazwę owocu: szafa, garnek, jabłko, spodnie, malina, gruszka, rower, książka, banan.

 

6. Wymyśl rym. Podajemy dwa słowa, które się rymują. Wspólnie z dzieckiem próbujemy wyszukać więcej przykładów. np. Sowa, głowa .... (mowa, krowa).

Kura – rura, gruszka – poduszka, mak – hak

Słoń – dłoń,  półka – kółka,   osa – kosa

Wije – pije, murek – nurek, ogórek – sznurek

Foki – soki,  paczka – kaczka,  smoki – bloki

Sowa – głowa,  piórko – biurko,  mrówka – żarówka.

 

7. Czego potrzebuje lekarz/policjant/nauczyciel/sprzedawczyni/piekarz/malarz/ itp. Wspólnie z dzieckiem próbujemy wymienić narzędzia/sprzęty potrzebne do wykonywania danego zawodu.

 

8. Ułóż zdanie ze słowem... Dorosły i dziecko na zmianę podają wyraz, z którego druga osoba ma ułożyć zdanie np. Kot. Kot pije mleko. Można również ilustrować zdania rysując obrazek kredkami na kartce.

 

9. Wymyślanie słowa na ostatnią głoskę podanego wyrazu – próbujemy stworzyć jak najdłuższy łańczuszek składający się ze słów, których pierwsza głoska jest ostatnią głoską wyrazu poprzedniego np. Dom – mama -auto – ogon – nogi – igła itd.

 

10. Powtórz sylaby/ wyrazy w takiej samej kolejności. Dorosły wymienia 3 sylaby/ wyrazy, dziecko ma je powtórzyć w takiej samej kolejności np. Fa – ko – bu, ty – se – ki, zu – wy – na, jeden – trzy – pięć, łyżka – widelec – nóż, jezioro – morze – góry, sernik – tort – drożdzówka.  W kolejnych próbach można zwiększać ilość sylab/ wyrazów.

 

11. Dorosły przedstawia misia, który nie potrafi dobrze mówić, prosi dziecko aby pomogły misiowi nauczyć się  wymowy i zaprezentowało mu jak należy poprawnie wypowiedzieć słowo/zdanie.

Szałata (sałata), syja (szyja), autobusz (autobus), mys (mysz), palon ( balon), okórek ( ogórek), szaba (żaba), dazeta (gazeta), sebula (cebula), plasek (placek), lowel (rower)

Szymek ma sare szelki.

Czarek ma czerwoną capkę.

Żaba ma duze oczy.

Samolot wysztartował z lotniska.

Zenek ziakłada kozaki.

Jacek je całe owocie.

Kuba tupił kanape.

Ala lubi rody malinowe.

Na talerzu leżą szodkiewki.

Zosia znalazła segarek.

Kotek pije mleto.

 

 

Bibliografia:

"Wszystko słyszę. Ćwiczenia usprawniające percepcję słuchową." Magdalena Hinz, Wydawnictwo Harmonia 2019

"Chodzą słuchy." Anna Tońska -Szyfelbein, Wydawnictwo Harmonia 2019

"Dźwięki mowy." Alicja Maurer, Oficyna Wydawnicza Impuls 2017

 

ćwiczenia narządów mowy

„Zwierzaki” –  lew –  szeroko otwieramy usta, wilk – mocny uśmiech, zęby odsłonięte, zajączek  – górne zęby nagryzają dolną wargę, ptaszek – usta układamy jak do całuska, świnka – zęby razem, wargi wysuwamy do przodu lekko odsłaniając zęby.

„Rybka”  – opuszczanie i podnoszenie żuchwy.

„Krowa”  – usta zamknięte, naśladujemy ruch żucia.

„Kotek” – oblizujemy językiem usta w prawo a następnie w lewo.

„Dzięcioł” – buzia otwarta, czubek języka stuka po wałku dziąsłowym (wybrzuszenie za górnymi siekaczami).

„Huśtawka” – czubkiem języka masujemy wewnętrzną stronę górnych dziąseł – ruch wahadłowy od prawej do lewej i z powrotem.

„Konik” – „przyklejamy” język do podniebienia i głośno „odklejamy”.

„Wahadełko” – kierowanie  wąskiego języka w kąciki ust bez dotykania warg i zębów.

„Osiołek” – wymawianie na zmianę samogłosek i – o – i – o (przy „o” usta mocno zaokrąglone, przy „i” ząbki razem, usta układamy w szeroki uśmiech).

„Sowa” – wymawianie głośno sylab Hu Hu, wydłużając ostatnią.

 „Straż pożarna” – wymawianie na zmianę samogłosek e – o – e – o.

„Całuski” –  układamy usta jak do całuska i cmokamy.

„Balonik”  –  wciągamy powietrze nosem, nadymamy policzki i powoli wypuszczamy powietrze („pęknięty balonik”).

„Balon pęka” -  wciągamy powietrze nosem, nadymamy policzki i szybko wypuszczamy powietrze (można głośno wypowiedzieć sylabę BA).

„Wąż” – wciągamy powietrze nosem, wypuszczamy wypowiadając sssss

„Landrynka”  –  wypychamy policzki językiem.

„Gorąca zupa”  – naśladujemy czynność dmuchania na gorącą zupę  fff... (powietrze nabieramy nosem).

„Kukułka i kurka” – wymawiamy sylaby ku –ko, następnie ku ku – ko ko.

 

 

 

1

„Malowanie sufitu” – przesuwamy czubek języka od wałka dziąsłowego w stronę gardła.

„Liczenie ząbków” – język dotyka dolnych zębów, każdego po kolei od wewnętrznej strony, powtarzamy 2x – od strony lewej do prawej i z powrotem. Następnie „liczymy” zęby na górze.

„Słoń” – próbujemy dosięgnąć językiem do ostatniego zęba na górze i na dole, z prawej i z lewej strony.

„Głaskanie ząbków” – czubkiem języka przesuwamy po dolnych zębach (po ich wewnętrznej stronie) a następnie po górnych.

„Zamiatanie podłogi” –  energicznie przesuwamy czubkiem języka po dolnych dziąsłach.

„Koci grzbiet” – czubek języka opieramy o wewnętrzną stronę dolnych siekaczy a pozostałą jego część próbujemy unieść do góry, tak aby boki języka dotykały wewnętrznej strony górnych zębów.

„Igiełka i łopata” – na przemian język wąski i zaostrzony a następnie płaski, szeroki język.

„Szpileczka i rureczka” – na przemian język wąski i zaostrzony a następnie zwinięty w rulonik (brzegi języka uniesione ku górze).

„Wahadełko” – kierowanie  wąskiego języka w kąciki ust bez dotykania warg i zębów.

„Zmęczony konik” – parskamy .

„Młotek” – uderzamy językiem za górnymi zębami.

„Pociąg” – rytmicznie wymawiamy sylaby Fu Fu Fu….

„Samolot” – wymawiamy jak najdłużej sylabę Sz

„Piosenkarz” – buzia otwarta, broda nieruchoma, powtarzamy sylaby:

la, la, la, la, la

lo, lo, lo, lo,lo

le, le, le, le, le

lu, lu, lu, lu, lu

ly, ly, ly, ly, ly

a następnie jak najdłużej wymawiamy samogłoski aaa, ooo, uuu, eee, iii, yyy (powietrze nabieramy nosem).

 

 

 

 

Na podstawie: „Zabawy i ćwiczenia logopedyczne”, K. Szoplik

 

Dodane:   01.04.2020


Przedszkole Samorządowe Nr 6 z Oddziałem Żłobkowym, ul. Bukowska 17, 32-050 Skawina
tel. przedszkole: (12) 276 30 45, tel. oddział żłobkowy: (12) 256 75 20 lub (12) 256 75 21

Strona BIP